söndag

När ska du skicka in ditt personliga brev och din meritförteckning?

CV:t önskas av arbetsgivaren och i platsannonsen står det att du har en period på ca en månad från att annonsen publicerades. Du läser annonsen samma dag som den kom ut och funderar:
När ska jag skicka in mitt CV?

När jag var arbetssökande så hade jag en teori som visade sig vara helt felaktig. Jag tänkte att om jag skickar mitt personliga brev och min meritförteckning så sent som möjligt så borde jag hamna högst i högen när det skrivit ut alla ansökningar. Vad fel jag hade och i efterhand förstår jag inte riktigt hur jag tänkte.

Tid CV, Personligt Brev, Meritförteckning

Det första fem CV:na som kommer in efter att jag publicerat en platsannons läser jag alltid igenom från början på det personliga brevet till slutet på meritförteckningen. Lite för att bedöma kvaliteten för att se hur stor chans vi kommer att ha att tillsätta tjänsten. Jag har pratat med andra personer på andra företag som har ett ansvar för anställningar och de bekräftar att de gör likadant, de första arbetsansökningarna får alltid lite extra tid.

På min arbetsplats jobbar vi nästan uteslutande med löpande urval dvs. att så fort det kommer in lämpliga personer så börjar vi att intervjua och ta referenser på de arbetssökande. Min tidigare taktik med att skicka in CV:t sent kunde alltså göra att en lämplig person redan anställts innan de han läsa mitt personliga brev och min meritförteckning.

Mitt tips är alltså att skicka in ditt CV så fort som möjligt efter att det kommit ut en tjänst som är passande för dig. Du får inte glömma att det ändå är viktigt att inte skicka in ett för hastigt ihopsatt CV. Är ditt personliga brev eller din meritförteckning ointressant, svårläst eller liknande så har du ingen nytta av tiden du fick. Det är därför det är viktigt att förbereda så mycket du kan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...