söndag

Första intrycket innan ditt CV

Efter CV och Personligt Brev så vore det mest naturligt att jag skriver om meritförteckningen i mitt tredje inlägg men det finns en annan sak jag måste ta upp först. Du får aldrig en andra chans att göra ett första intryck brukar en del säga och nu handlar det om första intrycket.

referenser cv
Skilj dig från mängden på ett positivt sätt!






 

Ett egenskrivet CV levereras antingen via e-post eller via ett vanligt brev. Det första intrycket börjar att ta form när en arbetsgivare ser ämnet i din e-post eller får ditt brev i sin hand. Redan här gäller det att skilja sig från mängden på ett bra sätt.

Efter att ha lagt lång tid på sitt CV
så finns det flera som skickar in CV:t från en e-postadress som skiljer sig från mängden på ett dåligt sätt. Du måste känna arbetsgivaren eller rekryteraren alternativt fått insiderinformation om du ska lyckas att göra ett positivt intryck med e-postadresser som t.ex. innehåller ord som raggare, blond, kungen m.fl. (det går i och för sig att ha tur också).

När du jobbat ihop ett CV så är mitt förslag att du har en neutral e-postadress, det finns så många gratisalternativ att du kan skapa en e-post som du bara använder för ditt arbetssökande. Kanske räcker det med förnamn.efternamn@valfri_e-postleverantör.se Ska du skilja dig från mängden får du försöka göra det på ett positivt sätt. Jag själv är utbildad ingenjör och min e-post för jobbansökningar är mitt efternamn med ändelsen @engineer.com. Den adressen vet jag att i alla fall andra ingenjörer fått upp ögonen för då de frågat hur jag lyckats hitta det alternativet, svaret är sidan mail.com som även har många fler alternativ på ändelser.

Innan en arbetsgivare läser ditt Personliga Brev
så läser de antagligen det du skriver i din e-post. Jag tycker du ska se på texten i din e-post som en möjlighet att göra arbetsgivaren intresserad av att läsa vidare. Tänk till både text och ämnet för e-posten. Fundera på om du väcker intresse när du skickar en spontanansökan och bara skriver arbetsansökan i ämnet. Har arbetsgivaren inte en tjänst att fylla just då så finns det risk att de inte ens tittar in på din e-post. Hade du däremot bara skrivit Hej! i ämnet så hade du kanske haft bättre lycka? Det hade ändå framkommit att det var en arbetsansökan när arbetsgivaren kommit till texten.

personligt brev
Ett Personligt Kuvert?






Om CV:t skickas med ett fysiskt brev så har du även chans att särskilja dig på ett bra sätt. Istället för att köpa standardkuvert i matvaruaffären så ska du kanske lägga ett par kronor extra på brevpapper och kuvert. Det behöver inte vara det dyraste men något som särskiljer sig på ett bra sätt. Tänk på att du även kan lämna ett fysiskt brev personligen vilket gör att både du och ditt brev är det som ger det första intrycket.

Exempel på kuvert passande för CV skulle kunna vara:
Färgglada kuvert- när du söker till en färghandel.
Helsvarta kuvert - tänk om alla andra skickar i vita kuvert.
Exklusiv kuvert med guldfärgade detaljer - om du söker en tjänst på en bank.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...